Samaan aikaan hiekkalaatikolla ja Ukrainassa



Poika A (Ukrainan oppositio): -Ihan epistä, että sä aina määräät mitä leikitään ja otat aina parhaat lelut. Mä joudun aina leikkimään rikkinäisellä lapiolla. Mäkin haluun välillä leikkiä tolla kaivurilla.
Poika B (Ukrainan johto): -Oo hiljaa, mä leikin tällä nyt. Oon aina leikkiny ja leikin tästä eteenpäinkin.
A: -Ei saa kiusata, mä kerron susta aikuiselle.
B: -Sä oot tyhmä.
A: -Se joka sanoo toista tyhmäksi on ite tyhmä.
B: -Ite oot.
A: -Ei kun sä oot.
B: - Säpäs.

Äkillisessä raivon ja rohkeuden puuskassa poika A tönäisee poika B:n kaivurin päältä ja ottaa sen itselleen.
A: -Nyt on mun vuoro välillä.
B: -Mä kerron mun isoveljelle ja sen kavereille. Ne on paljon vahvempia kuin sä.
B poistuu paikalta. Poika A jatkaa kaivurilla leikkimistä mutta vähän jännittyneissä tunnelmissa.

kaivuri

Poika C (Putin): -Mä kuulin että sä tönäsit mun pikkuveljen pois kaivurin päältä. Kuka sä luulet olevas? Nyt sä annat sen kaivurin mulle tai nää mun kaverit lyö sua lapparilla päähän.
Poika C:n kaverit tönivät A:ta. Aikuinen huomaa tilanteen ja yrittää puuttua siihen.
Aikuinen (Länsimaat): -Hei mitäs täällä tapahtuu? Tiedätte ihan hyvin, että on päiväkodin ja kaikkien muidenkin sääntöjen vastaista tehdä noin. Nyt on A:n vuoro leikkiä siinä välillä. Nyt kyllä menette jäähypenkille.

Poika C menee mutisten jäähypenkille, jossa seuraa kyllästyneenä kun toisten lasten juoksukisaa. Hetken päästä aikuinen huomaa hänen taas olevan leikkimässä kaivurilla ja poika A katselee neuvottomana vieressä. C huomaa aikuisen lähestyvän ja sanoo nopeasti A:lle: -Jos se kysyy, niin sanot että sä halusit antaa tän mulle, onko selvä! Samalla C:n kaverit kohottavat uhkaavasti lapioitaan.
Aikuinen: -Hetkinen, eikös me sovittu että sinä pysyt nyt jäähyllä ja annat A:n leikkiä rauhassa.
C: -Se anto tän mulle, kysy vaikka siltä.
Aikuinen: -Pitääkö paikkansa, että halusit antaa kaivurin C:lle?
A katsoo aikuisen selän takana lapioitaan heiluttavia isompia poikia ja vastaa maahan katsoen: -No joo.
Aikuinen: -Vähän kyllä epäilyttää tämä tilanne, mutta katsotaan nyt miten teillä alkaa sujumaan. Olkaapa nyt kiltisti keskenänne, ettei tarvi uusia jäähyjä määrätä.

Muut lapset seuraavat hämmentyneinä tilannetta sivusta.
-Miksi toi C on aina tommonen? Kohta se varmaan vallottaa koko hiekkalaatikon eikä meille jää edes rikkinäisiä lapioita.

Poika C puhuu kavereilleen: -Noi muut ja varsinkaan noi aikuiset ei kyllä ymmärrä ikinä mitään. Mua ei vois vähempää kiinnostaa niiden jäähypenkit. Tää hiekkalaatikko kuuluu meille ja jos joku vielä häiritsee mun kavereita, mä valtaan seuraavaks noi keinutkin!

-----------------

Tuntuu siltä, että tämänhetkinen maailmanjärjestys ei poikkea paljoakaan hiekkalaatikon järjestyksestä. Olisiko jollain kasvatuspsykologilla analyysia tai ratkaisuehdotusta tähän? Sitten hyviin uutisiin..

Sain juuri tiedon, että lapseni päiväkodissa aloitetaan kuluvan vuoden aikana MINIVERSO sovittelutoiminta, johon henkilökunta on nyt saanut koulutuksen. Suomen sovittelufoorumin kehittämä MINIVERSO on kehitetty niiden kokemusten ja hyvien tulosten perusteella, joita ala- ja yläasteiden vertaissovittelutoiminta on tuottanut jo yli kymmenen vuoden ajan. Tiedotteen mukaan "henkilökunnan sovittelevan työotteen myötä tavoitteena on päiväkodin toimintahäiriöiden vähentäminen edistämällä lasten elämänhallintataitoja. Sovittelutoiminta on rauhanomainen tapa ratkaista ristiriitoja. Sovittelu tuo ristiriitojen ratkaisuun myönteisen keinon tavanomaisten rankaisumenetelmien kuten jäähypenkin tai puhuttelun sijaan. Sovittelussa ei leimata ketään vaan osapuolet kohtaavat ja yhdessä pohtivat mitä voitaisiin tehdä, että mielipahaa aiheuttanut tilanne ei enää toistu."

Olen iloinen, että lapseni pääsee tällaisen toiminnan piiriin. Jos kaikki oppisivat pienestä pitäen ratkaisemaan ristiriitoja rankaisun ja syyttelyn sijaan ymmärryksellä ja sovittelulla, toista kunnioittaen, ehkä maailma voisi olla rauhallisempi paikka elää.