Pään ja sydämen välistä viestintää



Sanat ja tarinat ovat viestinnän ydin, mutta niillä on valtava merkitys myös ihmisen hyvinvoinnin kannalta. Erityisesti niillä sanoilla ja tarinoilla, joita kerromme itse itsellemme. Sanoilla, joita käytämme kuvaamaan itseämme, elämänkokemuksiamme ja ympäröivää maailmaa, piirrämme rajat sille, mikä on mahdollista. Sisäisen puheen merkitys korostuu erityisesti tärkeissä valintatilanteissa, jolloin pää ja sydän käyvät sisäistä mittelöä siitä, kumman tahto voittaa. Kun kohtaat vastoinkäymisiä, sanooko sisäinen puheesi "aina mulle käy näin" vai sanooko se "näin oli tarkoitus, on näistä ennenkin selvitty"? Ja kun asiat sujuvat hyvin, sanooko sisäinen äänesi "se oli vain tuuria" vai sanooko se "olen kiitollinen että ponnisteluni palkitaan"?

Pari viikkoa sitten pitäessäni luentoa Ilon & Valon Markkinoilla minulta kysyttiin, minkälainen hyppäys oli siirtyä viestintäkonsultin työstä valmentajayrittäjäksi. Itse asiassa hyppäys ei ole niin suuri kuin voisi ajatella. Sekä viestintä että valmentaminen pyrkivät vaikuttamaan ihmisten ajatuksiin ja tunteisiin ja sitä kautta toimintaan. Aikaansaamaan muutosta. Viestintäurani varrella olen päässyt tekemään vaikuttavaa viestintää, joka on toivottavasti saanut aikaan positiivisia muutoksia myös ihmisten hyvinvointia ajatellen. Esimerkkinä nuorten kännäyskulttuuriin pureutunut Kännissä olet ääliö -kampanja, suomalaisen lähiruoan laadusta viestinyt Laatuketju-hanke tai paremman työelämän edelläkävijä Great Place To Work Institute. Aina viestinnällä ei pyritä vaikuttamaan hyvinvointiin vaan suuri osa työstä oli etsiä keinoja, joilla vaikuttaa ihmisten ostokäyttäytymiseen. Minua taas alkoi yhä enemmän kiehtoa, miten voidaan vaikuttaa ihmisten hyvinvointiin yksilötasolla.

Valmentajana tehtäväni on auttaa asiakkaitani kiinnittämään huomiota omaan sisäiseen puheeseensa ja muuttamaan sitä hyvinvointia ja tavoitteita paremmin tukevaksi. Voin edelleen työssäni auttaa asiakkaita viestimään paremmin, voin auttaa heitä vaikuttamaan itse omiin ajatuksiinsa ja tunteisiinsa ja muuttamaan toimintaansa haluamaansa suuntaan. Koen siis yhä tekeväni työtä viestinnän parissa, fokus on vaan siirtynyt kuluttajaviestinnästä pään ja sydämen väliseen viestintään. Olet mitä ajattelet - valitse siis ajatuksesi huolella ja kirjoita omasta elämäntarinastasi sellainen kuin haluat sen olevan.

book