Kevään valossa huomaa kaiken, mitä talven hämäryys on armollisesti peittänyt: pölyiset ikkunat, villakoirat nurkissa – ja ehkä myös sen, että verkkosivusi elävät yhä vuotta 2022.

Verkkosivut eivät ehkä kerää pölyä näkyvästi, mutta kyllä niihinkin voi kertyä kaikenlaista ylimääräistä: vanhentuneita tekstejä, rikkinäisiä linkkejä, unohtuneita kampanjoita ja vuosia vanhoja hintatietoja. Puhumattakaan siitä, että etusivun tunnelma voi joskus jäädä jumiin johonkin ikuisen marraskuun moodiin, vaikka ulkona jo paistaa aurinko.

Verkkosivut eivät ole ”tee kerran ja unohda” -projekti. Ne ovat elävä osa brändiäsi – vähän niin kuin digitaaliset kasvot, jotka tervehtivät jokaista uutta (ja vanhaa) asiakastasi. Siksi pieni kevätsiivous voi tehdä ihmeitä.

Tässä muutama kohta, jotka kannattaa vilkaista nyt keväällä:

1. Onko sisältö ajan tasalla?

Onko kiireen keskellä jäänyt päivittämättä uusimmat tuulet blogiin tai ajankohtaispalstalle? Onko palveluitasi kehitetty tai hinnoittelua tarkistettu, mutta sivuilla on yhä viime vuoden versio?

👉 Tarkista erityisesti:

  • Palvelusivut (mitä oikeasti tarjoat tällä hetkellä?)
  • Hinnat ja saatavuustiedot
  • Mahdolliset tarjoukset ja kampanjat
  • Yrityksen esittely – tuntuuko se vielä sinulta?

2. Löytääkö sivukävijä helposti kaiken oleellisen?

Navigaatio, call to actionit, yhteystiedot… Ne kaikki saattavat näyttää teknisesti olevan paikallaan, mutta vievätkö ne kävijän sinne minne haluat? Jos vastaus on ”ehkä”, on hyvä aika tehdä pieni kävijäpolun katselmus.

Vinkki: Pyydä joku muu katsomaan sivuja tuorein silmin – tai asetu itse asiakkaan kenkiin. Klikkaisitko sinä itsesi yhteydenottolomakkeelle?

3. Kaipaako ulkoasu päivitystä?

Visuaalinen ilme ei tarvitse täysremonttia pysyäkseen ajankohtaisena. Pienetkin muutokset voivat antaa koko sivustolle uutta energiaa. Ehkä uudet kuvat, raikkaampi väri tai fonttipäivitys tekevät ihmeitä.

Jos käytät WordPressiä, kannattaa samalla tarkistaa myös:

  • Onko teemasi ajan tasalla?
  • Tarvitseeko sivupohjia hioa paremmin mobiiliin?
  • Toimivatko kuvat ja lomakkeet niin kuin pitää?

4. Entä uutiskirje ja some?

Kevät on loistava aika aktivoitua myös viestinnässä. Jos uutiskirje on ollut vasta ajatuksena, ehkä nyt on hyvä hetki lanseerata se? Tai jos some on jäänyt talviunille, yksi hyvä julkaisu voi jo herättää algoritmit – ja seuraajat. Aloita vaikka yhdellä postauksella, joka kertoo että kevät tuo uutta!

5. Tarvitsetko apua kevätsiivouksessa?

Jos tuntuu, että verkkosivujen kevätsiivous ei mahdu omaan kalenteriin tai et ole varma mistä aloittaa, autan mielelläni. Voimme tehdä yhdessä pienen raikastuksen, tarkistaa toimivuuden tai päivittää yksittäisiä osia – ilman että koko sivusto menee remonttiin.

Tai jos haluat aloittaa itse, mutta tarvitset vähän sparrausta, laita viestiä. Ei tarvitse jäädä yksin pölyrätti kädessä digin nurkkiin.

Kevät on hyvä hetki antaa verkkosivuillesi vähän huomiota, rakkautta ja raikasta ilmaa. Pienillä muutoksilla voi olla suuri vaikutus – ja mikä parasta, niitä voi tehdä vaikka kahvikupin ääressä, ulkona keväästä nauttien.

Kaipailen apua sivujeni kevätsiivoukseen…
Haluaisitko tehdä pieniä päivityksiä, raikastaa ulkoasua tai ihan vain varmistaa, että kaikki toimii niin kuin pitää? Lähetä viesti, niin katsotaan yhdessä, mitä voisi tehdä. Ei sitoumuksia – saat rauhassa päättää, lähdetäänkö hommiin.

Kevyt yhteydenotto (#5)