Onnistunut elämäntapamuutos



Julkaistu
Huippukuntoon.fi-sivustolla 3.1.2015

Vuodesta toiseen moni tekee uuden vuoden lupauksen elintapojen muutoksesta: tänä vuonna elän terveellisemmin ja pidän itsestäni parempaa huolta. Mitä pitäisi tehdä, jottei lupaus jäisi vain tyhjäksi puheeksi?

Joulun herkutteluövereiden jälkeen on suuri houkutus aloittaa uusi terveellisempi elämä. Vuoden alussa kuntosalit saavatkin liudan uusia jäseniä, joista suuri osa kuitenkin katoaa alkuinnostuksen haihduttua. Moni myös aloittaa tiukan dieetin, joka alkaa lupaavasti, mutta lopulta vaakalukema saattaa näyttää jopa enemmän kuin aloittaessa. Kun epäonnistumisesta syytetään vielä heikkoa tahdonvoimaa, on peli menetetty.

Tahdonvoiman ja periksi antamisen lihas

Tarvitsemme tahdonvoimaa silloin kun tämän hetken halut ovat ristiriidassa pitkän tähtämen tavoitteiden kanssa. Tahdonvoima on kuin lihas: se vahvistuu käytettäessä, mutta myös väsyy helposti. Väsyneenä on huomattavasti vaikeampaa vastustaa houkutuksia. Jos olet työpäivän aikana joutunut käyttämään usein tahdonvoimaasi ja tulet nälkäisenä ja väsyneenä kotiin, keittiön pöydälle jäänyt suklaapatukka suorastaan huutaa, että isket siihen hampaasi. On ironista, että tahdonvoimavarastoa ladataan samoilla asioilla, joihin joudut elämäntapoja muuttaessasi tahdonvoimaa käyttämään: mm. riittävä uni ja lepo, terveellinen ja säännöllinen ruokavalio, mielenhallinta ja rentoutuminen sekä keskittyminen yhteen asiaan kerrallaan auttavat ylläpitämään tahdonvoimaa. Ajattele, että sinulla on tahdonvoiman lihas ja periksi antamisen lihas. Kumpaa haluat ruokkia ja vahvistaa?

blueberry

Tahdonvoima on aina heikko

Se, että koet tahdonvoimasi heikoksi, ei välttämättä ole huono uutinen elämäntaparemonttisi kannalta. Tutkimustenkin mukaan ihmiset, jotka arvioivat tahdonvoimansa vahvaksi, lankeavat helpommin houkutusten edessä, kuin tahdonvoimansa heikoksi tunnustavat. Se johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että he altistavat itsensä useammin houkutuksille. Ne, jotka epäilevät tahdonvoimaansa, ymmärtävät, että tahdonvoima on aina heikko eikä siihen kannata luottaa. Siksi kannattaa minimoida houkutukset. Jos kotoa ei edes löydy suklaata, tahdonvoimaa ei tarvitse käyttää siitä kieltäytymiseen. Houkutusten minimoimisen lisäksi tee tavoitettasi tukevasta toiminnasta mahdollisimman helppoa. Se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kotona on aina helposti saatavilla terveellistä syötävää ja jumppakamat odottavat valmiina eteisessä.

Etene pienin askelin

Vaikka jouluna tuli haukattua liian suuria paloja herkkupöydän antimista, elämäntaparemonttia aloittaessa ei kannata haukata liian isoa kakkua kerralla. Askeettista dieettiä on mahdotonta ja epäterveellistä jatkaa pitkään ja liian kova treeniohjelma saa lannistumaan heti alkuunsa. Tee pieniä, hallittavia muutoksia, joista pystyt pitämään kiinni myös huonoina päivinä. Päätä kävellä rappuset hissin sijaan ja vaihda vaikka lautaskokoasi astetta pienemmäksi hillitäksesi ylensyöntiä. Hyvinvoiva ja terveellinen elämä rakentuu pienistä arjen valinnoista. Joka kerran kun teet hyvinvointiasi tukevan valinnan, tiedät olevasi oikealla polulla.

Kannusta itseäsi lempeydellä

Kun retkahduksia tapahtuu, sätitkö itsesi maan rakoon, heitätkö pyyhkeen kehään ja jätät suosiolla leikin kesken? Älä ihmeessä. Ei ne pari ylimääräistä pullapalaa sinne vyötärölle ikuisiksi ajoiksi jää, tärkeintä on hyvien ja huonojen valintojen suhde pitkällä aikavälillä. Jokainen hetki on uusi mahdollisuus tehdä parempia valintoja. Sillä on myös paljon merkitystä, millä äänellä kannustat itseäsi eteenpäin. Onko ohjaksissa ankara ja tuomitseva orjapiiskuri vai lempeä ja määrätietoisesti eteenpäin kannustava tsemppari. Valitse elämäsi matkalle navigaattorin lempein ääni, joka määrätietoisen ystävällisesti ohjaa sinut takaisin oikealle reitille, kun olet ajautunut väärään suuntaan.

Pidä huolta mielestäsi

Mieli ja keho ovat tiiviissä yhteydessä. Kun voit henkisesti hyvin ja olet tyytyväinen itseesi ja elämääsi, myös kehosi kiittää. Samalla tavalla fyysinen hyvinvointi lisää mielen tasapainoa. Elämäntaparemontista kannattaa tehdä kokonaisvaltainen. Älä keskity pelkästään fyysisen olon parantamiseen ja odota sen ratkaisevan muita pulmiasi, kuten heikentynyttä itsetuntoa. Kun hyväksyt itsesi ja osoitat itsellesi rakkautta, olet myös valmis sijoittamaan hyvinvointisi ykkösasiaksi ja tekemään töitä sen eteen. Helli kehoa ja mieltäsi valinnoilla, jotka tukevat terveyttä ja hyvää oloa. Olet sen ansainnut!