Onnistunut elämäntapamuutos

Julkaistu Huippukuntoon.fi-sivustolla 3.1.2015

Vuodesta toiseen moni tekee uuden vuoden lupauksen elintapojen muutoksesta: tänä vuonna elän terveellisemmin ja pidän itsestäni parempaa huolta. Mitä pitäisi tehdä, jottei lupaus jäisi vain tyhjäksi puheeksi?

Joulun herkutteluövereiden jälkeen on suuri houkutus aloittaa uusi terveellisempi elämä. Vuoden alussa kuntosalit saavatkin liudan uusia jäseniä, joista suuri osa kuitenkin katoaa alkuinnostuksen haihduttua. Moni myös aloittaa tiukan dieetin, joka alkaa lupaavasti, mutta lopulta vaakalukema saattaa näyttää jopa enemmän kuin aloittaessa. Kun epäonnistumisesta syytetään vielä heikkoa tahdonvoimaa, on peli menetetty.

Tahdonvoiman ja periksi antamisen lihas

Tarvitsemme tahdonvoimaa silloin kun tämän hetken halut ovat ristiriidassa pitkän tähtämen tavoitteiden kanssa. Tahdonvoima on kuin lihas: se vahvistuu käytettäessä, mutta myös väsyy helposti. Väsyneenä on huomattavasti vaikeampaa vastustaa houkutuksia. Jos olet työpäivän aikana joutunut käyttämään usein tahdonvoimaasi ja tulet nälkäisenä ja väsyneenä kotiin, keittiön pöydälle jäänyt suklaapatukka suorastaan huutaa, että isket siihen hampaasi. On ironista, että tahdonvoimavarastoa ladataan samoilla asioilla, joihin joudut elämäntapoja muuttaessasi tahdonvoimaa käyttämään: mm. riittävä uni ja lepo, terveellinen ja säännöllinen ruokavalio, mielenhallinta ja rentoutuminen sekä keskittyminen yhteen asiaan kerrallaan auttavat ylläpitämään tahdonvoimaa. Ajattele, että sinulla on tahdonvoiman lihas ja periksi antamisen lihas. Kumpaa haluat ruokkia ja vahvistaa?

blueberry
Lue lisää..